🔆دو سیستم اصلی گروه خونی وجود دارد: یکی ABO و دیگری RH. سیستم ABO داری چهار گروه اصلی AB، B، A و O و سیستم RH دو نوع است یکی RH مثبت و دیگری RH منفی. گروه خونی هر فردی یکی از این چهار گروه است و همچنین RH آن مثب یا منفی است.

✴️اگر مادری RH منفی و جنین او RH مثبت باشد، در اواخر آبستنی یا در هنگام زایمان، احتمال اینکه مقداری خون جنین وارد خون مادر شود، وجود دارد. در چنین شرایطی مادر ماده‌ای علیه خون جنین در بدن خود میسازد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، این ماده پدید آمده در خون مادر، سبب تخریب گلبول‌های قرمز خون جنین‌های RH مثبت آینده مادر می‌گردد. اگر این ماده در بدن مادر کم باشد، نوزاد بعد از تولد ممکن است مختصری زردی داشته باشد و اگر زیاد باشد، نوزاد در روز اول تولد، دچار زردی یا ورم شدید و کم خونی می‌شود. همچنین ممکن است نوزاد مرده متولد شود.

🔅بدین جهت گروه خونی هر خانمی که حامله می‌شود، باید در ابتدای حاملگی مشخص گردد. اگر گروه خونی او RH منفی است برای پیشگیری از چنین مشکلی باید در هفته بیست و هشتم حاملگی او و در خلال ۷۲ ساعت بعد از زایمان به او آنتی دی ایمونوگلوبولین اختصاصی تزریق گردد تا چنین ماده‌ای که موجب تخریب گلبول‌های قرمز خون نوزاد می‌شود، در بدن او به وجود نیاید.
زردی ناشی از شیر مادر⁉️

✴️دو نوع زردی در نوزاد مشخص شده است که ناشی از شیر مادر است: نوع اول زردی زودرس است که نتیجه‌ی کمبود شیر مادر و نرسیدن مایعات و کالری کافی به نوزاد است. نوزاد به سینه مادر مک می‌زند ولی شیر مادر کافی نیست.
🔅 این نوع زردی با تشویق کردن مادر به افزایش شیر دفعات شیر دادن به نوزاد (روزانه ده‌ها بار) و تغذیه صحیح مادر بر طرف می گردد.

Mobile1 : 09358454374
Mobile2 : 09154811080
Tell 1 : ۰۵۱-۳۸۹۰۶۳۹۷
Tell 2 : ۰۵۱-۳۵۰۱۵۴۴۷
ادرس سایت:
www.tarrahansystem.com
www.tarrahansystem.ir

*شرکت طراحان سیستم-تولید کننده تجهیزات فتوتراپی(انواع دستگاه های فتوتراپی،مهتابی LED،چشم بند و… )*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *